4e reisverslag zomervakantie 2014 - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Jan en Ina Lankhorst - WaarBenJij.nu 4e reisverslag zomervakantie 2014 - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Jan en Ina Lankhorst - WaarBenJij.nu

4e reisverslag zomervakantie 2014

Door: Ina L

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ina

05 Augustus 2014 | Nederland, Hoogeveen

Woensdag, 30 juli 2014 dag 20
Afgelopen nacht heeft het behoorlijk geregend, waarschijnlijk de buien die voorspelt waren ;-). Maar wij hebben het mooi droog gehad, wat een geluk.
Het ontbijt hebben we binnen in de camper genuttigd, het bleef een dreigende lucht.
Nadat we de boel hadden opgeruimd en Jan de camping had betaald, zijn we weer op pad gegaan.
Nog even boodschappen gedaan bij de Spar, die bij de camping om de hoek zat.
De regen viel met bakken uit de lucht, helaas. Maar we waren blij dat we een rij dag hadden.
Voor we het wisten reden we Oostenrijk uit en zo Duitsland weer in.
We lieten de bergen achter ons…….
Blij dat wij in onze omgeving geen bergen hebben, vanwege de hoogte verschillen. Maar de uitzichten en het berglandschap is toch wel fascinerend.
Bij Munchen begon het minder hard te regenen.
Onderweg nog even getankt, maar liefst voor € 90,-- aan diesel ging er in. (Wel langs de snelweg).
We hadden toch weer veel op onthoud door de wegwerkzaamheden. We reden tot aan Munchen hetzelfde stuk weg, na Munchen een andere. Maar ook hier wegwerkzaamheden.
Het weer bleef wisselvalig, dan een bui dan weer zon. Maar de temperatuur was wel goed.
Zo’n 100 km voor Rothenburg ob der Tauer, besloten we van de snelweg af te gaan en een stuk binnendoor te gaan rijden.
Langs die Romantische Strasse, zo werd dit stuk weg genoemd ??
Het was wel leuk hoor, langs leuke dorpjes, kasteeltjes en zo….. Maar romantisch, nee het was gewoon een stuk snel weg.
Tegen 16.00 uur kwamen we op de plaats van bestemming aan. Camping Tauber Romantik in Detwang.
Gelukkig was hier ook nog genoeg plek. We stonden hier voor € 22,20 uur per nacht incl. douche.
Ook hier een nette camping, maar toch veel gebruikt als passanten camping. Het is dan ook niet ver van de snelweg af.
Met de camper werd geadviseerd om op een verharde ondergrond te gaan staan. Want de beheerder verwachte nog meer regen.
Helaas was ons WIFI punt hier niet zo goed bereikbaar.
Het regende nog steeds wat, maar we konden onder de luifel prima buiten zitten.
In het kleine dorpje Detwang waren 2 gasthauses, bij één daar van zijn we gaan eten.
Heerlijk gegeten.
’s Avonds nog wat gelezen en een wijntje gedronken, we konden prima buiten zitten.
Maar velen gingen hier al vroeg naar bed, wij dus ook maar (22.30 uur).
Het is vanaf 18.00 uur droog gebleven. De vooruitzichten voor morgen zijn beter, maar toch afwachten ;-).
Donderdag, 31 juli 2014 dag 21
Het is droog gebleven vannacht en vanmorgen scheen de zon wat, het was ook nog een beetje licht bewolkt.
Na de gedane ochtendrituelen de wandelschoenen maar eens weer aan gedaan.
Er was een wandelpad vanaf het dorpje naar Rothenburg ob der Tauer, dus we besloten maar te gaan wandelen.
Via een klimmend pad (ja, hier zijn dan wel geen bergen, maar wel heuvels ;-), kwamen we bij het stadje aan.
Het is een stadje in de middeleeuwse stijl gebouwd met veel vakwerkhuizen. Rothenburg is helemaal ommuurd met een schitterende stadsmuur met veel torens en een omloop aan de binnenkant van de muur.
De banketspecialiteit zijn Schneeballen in verschillende smaken, we hebben wat geproefd, maar wij vonden ze niet zo bijzonder. Dus geen één gekocht. Scheelt weer calorieën, hahaha.
Het stadje heeft vele unieke winkeltjes, erg leuk om er in rond te neuzen, maar de prijzen zijn er ook naar….
Dus wij, kijken, kijken en kijken en niets kopen .
Zo zijn wij o.a. in een schitterende kerstwinkel geweest van Käthe Wohlfahrt geweest (ook een internetsite). Alles zo mooi opgesteld en ook heel groots, zo hebben wij het nog niet eerder gezien. Heel veel leuke dingen, maar o zo duur. Vonden wij een beetje zonde van het geld.
Helaas mochten er in de winkel geen foto’s en films gemaakt worden. Maar mogelijk op de site wat meer om te bekijken.
Ook waren er exclusieve speelgoedwinkels en een berenwinkel, met echt alleen maar berenspullen. We hebben nog gekeken naar iets voor Naomi, maar die prijzen, en knuffels heeft ze genoeg. Dan kunnen we beter iets in Holland voor haar kopen.
Ook nog een winkel met messen en wapens, echt een mannenwinkel.
Maar goed erg leuk om door dit gezellige stadje rond te lopen.
Een mooi marktplein. Hier 2x gezeten, op een ander terras.
Vele chinezen/Koreanen aanwezig. 1 had een saxofoon bij zich en speelde nog een paar nummers op het marktplein . Hij kreeg een luid applaus van een menigte mensen, die op de terrassen zaten. De man genoot en wij ook.
We zijn er de hele dag zoet geweest. Natuurlijk hebben we ook nog caches gedaan.
We dachten slim te zijn, om via de rivier terug te lopen naar de camping.
Een rivier is laag, maar de weg is hoger. Je begrijpt het zeker wel, we hebben wel 2x weer een klim moeten maken.
Maar het maakte niets uit, het weer was goed, een aantal calorieën moesten verbrand worden, dus een stukje extra lopen vonden we niet erg.
Tegen 19.00 uur waren we terug op de camping. We hadden bijna 20 km gelopen.
In het stadje hadden we al wat gegeten. Op de camping lekker gedoucht. En dan nog even lekker met de beentjes omhoog, drankje erbij. Jan wat lezen en Ina even het vakantieverslag bijwerken.
Het was weer een mooie dag.
Morgen richting Bamberg, zo’n 150 km hier vandaan.
Vrijdag, 1 augustus 2014 dag 22
Ook vanmorgen scheen de zon weer, toen we opstonden.
Wat een geluk, hebben we toch en dat in Duitsland.
Via de snelweg richting Bamberg gereden.
Tegen 13.00 uur reden we de camping op. Camping Insel in Bamberg-Bug.
De camping deed wat rommelig aan. Niets geautomatiseerd en alles op een briefje.
We betaalden hier € 21,20 per nacht maar excl. stroom. Dat is een keer wat anders.
We konden zelf een plekje zoeken en we moesten daarna aan de receptie weer doorgeven welke meterkast we hadden en welke teller. De stand moesten we ook doorgeven.
Heel bijzonder, nog niet eerder meegemaakt. We hadden een plekje aan de rivier, een aantal tenten nog voor ons, maaar daar keken we over heen. Soort terrassencamping.
Er waren 2 toilet/douchegebouwen op deze camping. Die waar we het dichtst bij stonden was al wel verouderd, maar goed onderhouden en netjes. Maar die bij de receptie was redelijk nieuw. En verschrikkelijk netjes. De foto’s hebben jullie op FB kunnen zien. Het leken wel douches in een hotel. Heel netjes, dit hebben wij nog niet eerder gezien op een camping.
Na de lunch zijn we op de fiets naar Bamberg vertrokken, al cachend, fietsend langs de rivier de Regnitz.
Bamberg is een wat grotere stad. In vergelijk met Rothenburg ob der Tauber is deze stad veel groter. Jan vond deze stad mooier, Ina vond Rothenburg mooier. Ieder zijn ding.
Veel te zien uit de middeleeuwen, vooral het oude raadhuis is een heel mooi gebouw. Daar hebben we Kirsten nog om hulp gevraagd, bij de webcamcache.
Op een terras hebben we een heerlijke sorbet gegeten, het was warm.
Daar werden we aangesproken door 2 nederlanders die daar werden rondgeleid door een “local” duitser.
Als je in Bamberg was geweest moest je rauchbier hebben gedronken en dat konden we dan het beste doen in een duitse Kneippe en daar dan ook eten. De mevrouw die erbij was (geen bierdrinker) vond het ook een erg lekker bier.
We zouden het nog wel even zien……
Eerst de stad nog wat verder verkend, op de fiets. Ook weer onze kuiten kunnen trainen, door de hoogte verschillen.
Op een gegeven moment hadden we het wel gehad.
Het was warm, dus lekker op een terras gaan zitten.
Jan bestelde daar dus maar en rauchbier en Ina een rosé.
Maar wat een smaak bier zeg, het leek wel gerookte worst. Ina heeft ook nog geproefd, maar wij vonden het niet te drinken.
Jan heeft het glas niet leeggedronken en maar een witbier besteld ;-).
Hier nog een tijdje gezeten, mensen kijken enzo…..
Tegen etenstijd zijn we naar een geadviseerde duitse Kneippe gegaan.
We kregen de kaart…..
En wat we wilden drinken, er stond niet veel op de kaart.
Ina hield het maar bij een appelsap…..
Maar Jan moest toch maar van de Kenau, (geen ander woord voor deze mevrouw) een rauchbier nemen. Want hij had ws. 1 uit een fles gehad en uit het vat smaakte die heel anders.
Jan heeft zich laten overhalen en nog 1 rauchbier besteld. De bediening was snel, maar niet vriendelijk.
Binnen een mm van tijd hadden we het eten voor ons staan en het drinken ook.
Maar ook dit biertje smaakte precies zo.
De kenau kwam nog terug en zei; dat Jan het bier snel moest drinken en dan nog 1 nemen, dat was het lekkerst ;-).
Maar goed, we hebben het eten snel opgegeten, drinken opgedronken, betaald en weer weggegaan.
Gelukkig was het niet duur, nog geen € 20,00.
Binnen een ½ uur stonden we weer buiten. Deze Kneippe was niets voor ons……
Teruggefietst naar de camping en de hele avond nog lekker buiten kunnen zitten. Toch nog weer 20 km op de teller, lopend en fietsend…….
Het was een grote camping, maar toch ook wel een rustige camping. We verbazen ons weer, over de grote van de duitse campers……, wat een bakken zijn dat toch. En vaak met 2 personen.

Zaterdag, 2 augustus 2014 dag 23
Goed geslapen vannacht en de zon lachte ons weer tegemoet. Het zou vandaag een warme dag worden.
We besloten om niet naar Bamberg te gaan, maar enige verkoeling te zoeken door te gaan fietsen.
Er lagen een aantal caches langs het Main-Donau-Kanal, dus daar maar wat van doen en dan via een volgend dorpje terug te fietsen.
Eerst gebruik maken van de luxe douches en dan op pad .
Tegen 11.00 uur zijn we weggefietst en we waren tegen 16.30 uur terug.
Het was warm, de verkoeling langs het kanaal viel helaas tegen.
In het dorpje waar we ons keerpunt hadden, een grote milkshake genomen.
Heerlijk.
We hadden toch ruim 32,5 km gefietst.
Terugkomend weer lekker douchen , dat was geen straf.
De was hoopt zich nu op, maar die bewaren we voor thuis.
Het was inmiddels wel bewolkt geworden, het werd frisser…..
En ja hoor de afkoeling kwam. Onweer, regen.
Op het terras van de camping een pizza gegeten en nog wat blijven drinken.
Tegen 20.00 uur stopte het met regenen, het was lekker afgekoeld.
We kwamen met een Duits echtpaar aan de praat, waar we deze avond gezellig mee gekletst hebben.
Het was een latertje geworden.
We wilden de volgende ochtend weer vroeg op, want Buchenwald stond op het programma.
Zondag, 3 augustus 2014 dag 24
Het vroege opstaan werd dus iets later.
Nog weer een lekkere douche genomen , moet je gebruik van maken, van zo’n mooi gebouw.
Het regende helaas nog wel.
Onderweg hadden we buien en zon.
Toen we Buchenwald naderden, na zo’n 2 uur, regende het echt met bakken uit de lucht.
Het begon te waaien, hagelstenen en onweer. We reden erg langzaam op de snelweg, 30 – 60 km per uur.
Harder kon ook niet, door al dat opspattende water zag je niets.
Er bleven zelfs auto’s aan de kant staan.
Maar gelukkig werd dat al snel minder.
We reden ondertussen de Ettersberg op, waar het voormalige concentratiekamp Buchenwald zich bevond.
De straat er naar toe, heette de Blutstrasse.
We hebben een Ipod meegenomen om zo wat info te krijgen over de geschiedenis van dit kamp.
Het was wel typisch dat het regelmatig regende en in de verte hoorden we steeds het onweer. Een vreemde gewaarwording, bij het bezoeken van Buchenwald.
Dat het indrukwekkend is, kunnen we wel vertellen.
Als je de foto’s / films ziet van de tentoonstelling…….
Het kamp is zelf grotendeels afgebroken, zoals de barakken waar de gevangenen in hadden gezeten.
Maar de kamppoort met bunker, enkele wachttorens, crematorium en de kazernes staan er nog.
De kazernes worden nu gebruikt als oa. Cafetaria en informatiecentrum.
Maar we laten de foto’s wel zien met wat info materiaal.
Onvoorstelbaar wat mensen kunnen doen, en dan hebben we nu dit kamp gezien, maar er zijn er nog veel meer….

WE waren van plan om in Weimar te overnachten op een camperplek. Deze plek stond ons echter niet zo aan.
Daarom besloten om door te rijden naar Osterode am Harz.
Helaas ging deze weg helemaal binnedoor, dus dat kostte wel veel tijd.
We kwamen dan ook pas tegen 19.30 uur op de camping aan.
Campingplatz Eulenburg in Osterode am Harz.
Het was wel een beetje lastig om voor diegene die ons hielp, een plekje te zoeken, hij kwam wat verward over…..
Maar we kregen toch een plekje toegewezen.
De zon scheen hier nog en het was lekker weer.
In een straatje van 8 plekken, waar 6 ander Nederlanders staan. Nederlands straatje.
Omdat het laat was, geen zin meer om te koken.
Dus maar naar de cafetaria op de camping.
Een schnitzel en een patat, we hebben er ruim 1 uur op moeten wachten, maar het was wel lekker.
Nog wat gedronken en toen was het ook al weer bedtijd.

Maandag, 4 augustus 2014 dag 25
Het was erg rustig op de camping. Gisteravond veel kinderen gehoord, maar vanochtend niet.
Broodjes gehaald, zoals trouwens de meeste ochtenden (kon op vele campings wel geregeld worden).
Het was wel bewolkt, maar we konden weer prima buiten zijn.
Besloten om deze 2 dagen iets minder actief te zijn…..
Wel nog even naar de supermarkt gefietst voor de boodschappen.
Verder wat geïnternet, gelezen, reisverslag typen, kortom ontspannen.
Afwisselend was het vandaag qua weer wel; zonnig, bewolkt en af en toe een druppel.
Maar dat maakte ons niet zoveel uit.
Onder de luifel van de camper was het prima vertoeven.
Lekker deze dag zo doorgekomen.
Tegen 20.00 uur begon het helaas te regenen, maar we zaten nog buiten.
Wel de lange broek weer aan, want het was wel fris.
Dit nog volgehouden tot zo’n 22.30 uur.
Toen naar binnen en daar nog wat gelezen.
Morgen zou een mooie dag worden qua weer……..
Dinsdag, 5 augustus 2014 dag 26

Bij het wakker worden hoorden we de regen op het camperdak kletteren .
Het rommelde in de verte. De lucht zag er donker uit.
In de camper dus maar ontbeten, het was ook behoorlijk fris buiten.
Later werd het toch wat droger.
We zijn buiten gaan zitten…….
Maar we zaten te dubben wat we zouden doen.
Het bleef bewolkt.
We hadden het plan om naar Ostenrode te gaan fietsen, maar qua weer ??????
Ina zei, we kunnen vandaag ook wel gaan terug rijden.
Tja, zei Jan weer een dag eerder…….
Maar toch besloten om te gaan.
Eerst het thuisfront informeren of het kon, of de boel was opgeruimd en zo ;-).
Maar het thuisfront was erg blij, met deze mededeling.
Spullen allemaal opgeruimd, ingepakt en zo.
Eerst nog even met de buurtjes van de camping, boodschappen gedaan.
Ze hadden de auto kapot, deze stond bij de garage.
Nadat we dat gedaan hadden, zijn we richting huis gereden.
Het was toen 12.45 uur.
We konden redelijk goed doorrijden.
We reden richting de zon, want die ging steeds meer schijnen.
Wat oponthoud gehad door verkeerswerkzaamheden en we hadden oponthoud doordat een snelweg ophield en door een stadje (Bad Oeyenhaus) liep met vele verkeerslichten. Dit koste ons nog wel zo’n dik ½ uur.
Daar dan ook maar gelijk even gegeten.
We hadden toen net 200 km gereden.
Nog 200 km te gaan…..
Deze gingen wel snel.
Tegen 17.00 uur reden we bij Emmen de grens over.
Het thuisfront even een berichtje gestuurd.
Een aantal km voor Hoogeveen, zei Jan, er rijdt een parelmoer Fiat achter ons, maar ik kan niet zien of het Janine is.
Ina ook in de spiegel kijken. Er zit een 6 in……. Ja ik lees ook SPT, dat kan niet missen dat moet Janine zijn.
Wat toevallig zeg, Lachend reed ze ons voorbij.
17.25 uur reden we de Wulp in. Door onze meiden werden we begroet.
Onze vakantie was teneinde, we waren weer thuis.