3e reisverslag zomervakantie 2014 - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Jan en Ina Lankhorst - WaarBenJij.nu 3e reisverslag zomervakantie 2014 - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Jan en Ina Lankhorst - WaarBenJij.nu

3e reisverslag zomervakantie 2014

Door: Ina L

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ina

29 Juli 2014 | Nederland, Hoogeveen

Zaterdag, 26 juli 2014 dag 16

Heerlijk geslapen, zoals we al vermoeden een erg rustige camping.
En wederom stonden we op met mooi weer. Dat was wel bijzonder, want de weersvoorspellingen op diverse weerberichten waren; bewolkt met een regenkans van 90 %.
Maar Harold had al eerder gezegd; Je moet het ’s morgens bekijken…….
Na het ontbijt, spullen gepakt en op de fiets richting Zell am See.
We hadden het plan om naar de Schmittenhohe te gaan met de Schmittenhohebaan en dan daar wat rond lopen en met en andere baan weer naar beneden.
Het was mooi helder weer, dus we hadden mooi zicht.
Eerst nog een stuk fietsen, dat hebben we geweten…..
De 1e 8 km ging voorspoedig,maar toen…
2 km naar boven, deze hebben we gewoon moeten lopen. Voor ons niet te doen om dit te fietsen.
Pfffff het was warm, om de 200 m even een pauze, we hadden onze exercise oefeningen al gehad op deze morgen ;-).
Bij de kabelbanen aangekomen waren we al behoorlijk bezweet.
Een kaartje gekocht, deze kostte € 24,00. We hadden een retour genomen.
We gingen vlot met de cabinebaan naar boven en zaten spoedig op 2000 m hoogte.
Het was ook op deze hoogte heerlijk weer. Het waaide wel wat, maar het zonnetje scheen heerlijk.
Genoten van het mooie uitzicht, sneeuw op de bergtoppen, wolken er om heen. Het dorpje Zell am See was goed te zien aan het meer. Menig foto werd hier geschoten.
We wilden een wandelroute lopen voor de iets gevorderden.
Maar deze liep redelijk steil naar beneden. Afgelopen dagen hadden we al veel belasting gehad op onze knieën, dus maar besloten om een andere route te nemen. Om toch de knieen maar een beetje te ontzien.
We zijn een deel van de erlebnisweg höhenpromenade gaan lopen. Uiteindelijk zijn we hier weer van afgeweken om een cache te doen.
Maar we waren toen toch wel weer aan het afdalen.
In 1e instantie wilden we met een kabelbaan naar beneden (Sonnkogelbahn). Maar door de cache zijn we die voorbij gelopen. We zouden weer moeten klimmen om met deze baan te gaan.
Het weer was nog steeds lekker, en het was eigenlijk ook zonde om nu al weer naar beneden te gaan met een baan. Dus we besloten om via de Schmiedhofalm naar de Sonnenalm te lopen.
Bij de Schmiedhofalm hebben we een heerlijke bauernsalat gegeten; deze bestond uit bratkartoffeln, spiegelei & speck en dat op blatsalat. Heerlijk hoor. We werden nog getipt op een ander lunchgerecht, dus die moeten we ook nog ergens proberen, deze heette de brettlejause.
Na de lunch met een groot glas cola, verder met de afdeling. Deze verliep helaas ook langs een vrij steile weg. Maar nu moesten we verder. Het begon wat bewolkt te worden en we verwachten eigenlijk wel wat regen.
Tegen 15.00 uur kwamen we bij de Sonnenalmbahn uit, deze terug genomen naar het beginpunt van de ochtend.
Toen met de fiets weer naar beneden, dat ging wel lekker hard. Pa reed op een gegeven moment zelfs 48,6 km per uur , Ina was wat voorzichtiger.
In Zell am See nog wat rond gefietst, langs het meer en door het centrum. Nog een paar caches gedaan.
Toen maar weer richting camping, via Maishofen centrum.
In Maishofen was feest, dus nog een deel van een optocht gezien.
Het was hier erg druk, we hadden zin in een douche. We waren de hele dag al zo’n beetje in beweging geweest, we waren ook wel moe.
Dus toch maar door gefietst richting camping. Vanaf 9.00 uur op de fiets en tegen 18.00 ur weer bij de camping.
We hadden zo’n 22 km gefietst en zo’n 10 km gelopen….
Een lekkere maaltijd hadden we wel verdient.
Na een lekkere douche hebben we heerlijk gegeten bij het restaurant op de camping.
Mooi uitzicht over de Waldsee, waar de camping aan ligt.
’s Avonds toch op tijd naar bed, we waren moe van deze dag .

Zondag, 27 juli 2014 dag 17
Het had vannacht wat geregend. Vanmorgen was het bewolkt, de wolken hingen rond de bergtoppen. Ook wel een mooi gezicht. Gelukkig was het niet koud, dus we konden prima buiten ontbijten.
We hadden besloten om deze dag op de camping te blijven. Als het mooi weer was wat zwemmen, anders lezen, caches bijwerken, reisverslag bijwerken en er lag ook nog een cache op loop afstand.
We moeten ons lichaam ook wat rust gunnen ;-).
Zo gezegd zo gedaan.
Het bleef de gehele dag een beetje bewolkt, maar wel een lekkere temperatuur.
We hebben nog even in het meertje gezwommen en zijn nog naar een cache gewandeld die dicht in de buurt lag.
Tegen 17.00 uur trok de lucht helemaal dicht. En het was maar even en het begon lekker te regenen.
Lekker knus in ons campertje .
We hadden geen boodschappen gedaan, dus moesten we verplicht uit eten.
Gelukkig was het restaurant dichtbij en was er nog een tafeltje vrij.
Weer heerlijk gegeten.
’s Avonds in de camper nog een paar spelletjes rummicub gedaan.
Het was lekker afgekoeld, dus konden we goed slapen.

Maandag, 28 juli 2014 dag 18
We waren vroeg op vanochtend, de boel in de camper opgeruimd, gegeten en weer op pad.
Ook vanochtend was het bewolkt. De vooruitzichten waren voor vanochtend redelijk maar in de middag meer buien…..
We zullen wel weer zin, want ondertussen hebben we wel door, dat je van de weersvooruitzichten niets van op aan kunt.
We reden in de richting van Krimml. Daar zijn watervallen. Europees grootste met een verval van zo’n 400 m hoogte.
Eén uurtje rijden vanaf Zell am See. We waren er mooi op tijd.
Het was nog steeds wat bewolkt, maar wel goed wandelweer.
Er liep een pad langs de watervallen omhoog. We dachten dat het begon te regenen, dus de regenjas maar aan.
Maar het bleek dat het sputters van de waterval waren. Het water van de waterval kwam met donder en geweld naar beneden. Een mooi gezicht. Het was weer een goede exercise oefening voor ons, de klim naar boven.
Achteraf bleek 6 km naar boven en steeds klimmen hè. Sommige stukken waren behoorlijk steil en we hebben dan ook geregeld even uitgepuft. Net zoals andere mensen ;-).
Halverwege was een restaurant (heel slim), daar even wat gedronken en een heerlijke apfelstrudel met slagroom gegeten.
Toen hup naar boven. Op verschillende plekken waren uitzichtpunten gemaakt, uitzicht op de waterval en uitzicht over Krimml.
Uiteindelijk hadden we dan toch de top gehaald. We werden beloond met de zon. Blij dat die nu pas was gaan schijnen, anders was het wel erg warm met het lopen.
We zijn nog een stuk doorgelopen, van wat heel vroeger een gletsjer deel was. Mooi hoor zo’n gebied.
De terugweg ging sneller dan de heenweg . Hoewel een afdaling ook wel zwaar is, veel belasting op de knieën. We waren toch achteraf blij dat we zo vroeg waren begonnen, het was nu behoorlijk druk. Ook met veel kleine kinderen. Lees onder de 3 jaar. Die liepen ook, of werden getild. Best wel pittig voor die kleintjes. We weten niet of die wel zo ver zijn gekomen ;-).

Na wat gegeten te hebben op weg naar Salzburg, we deden er ongeveer 2 uur over.
Onderweg nog een hele dikke regenbui gehad. Maar het bleef bij die ene bui.
In Salzburg hebben we de camping; Nord-Sam gauw gevonden. De camping ligt tegen het centrum aan, in de stad. Een nette camping, maar we betalen maar liefst € 38,00 per nacht.
Gelukkig heeft het camping een zwembad.
De camper op de plek gezet en even heerlijk liggen badderen in het zwembad.
Het was nog steeds mooi weer, ondanks de mindere voorspellingen.
Nog tot ’s avonds laat buiten kunnen zitten.
Morgen gaan we Salzburg in, de weersvoorspellingen zijn slecht, maar we zullen wel zien…….

Dinsdag, 29 juli 2014 dag 19

Ondanks dat het een stadscamping is, met veel trekkende toeristen, was het een rustige nacht.
Het was ’s ochtends wel bewolkt, maar we konden wederom buiten ontbijten.
We besloten om toch met de fiets de stad in te gaan. (Als het zou regenen waren we met de bus gegaan)
Om 10.00 uur zaten we op de fiets, via een rustig fietspad, langs een beekje, fietsten we in ons t-shirt richting het centrum. We parkeerden onze fietsen, bij het woonhuis van Mozart. En daar begon ook een Multi, die ons als een leidraad door de stad voerde.
We hadden nog een fout gemaakt in onze berekening, waardoor we een heel stuk hebben omgelopen.
Maar juist op dat stukje hebben we een uil gezien. Hij ging op een tak op zo’n 3 m afstand van ons zitten.
Hij had ons snel door, we hebben nog een foto kunnen maken en toen vloog hij weg.
Helaas staat de uil niet scherp op de foto, want de foto is scherp gesteld op de bladeren.
Maar dit hadden we wel weer mooi gezien.
We hebben heel wat afgelopen in de stad. Mooi dingen gezien, uitzichtpunten, gebouwen, geboortehuis van Mozart. Helaas niets van de sound of Music deze punten lagen wat verder weg.
Het centrum is erg gezellig, wel heel druk.
We hadden het weer erg mee. Er kan weer een bezweet t-shirt de was in. Het bleef droog en tegen 16.00 uur begon de zon te schijnen.
Gegeten in de stad en toen weer terug gefietst naar de camping.
Al met al 29 km op de teller, waarvan zo’n dikke 10 km op de fiets en de rest lopend. Ook in de stad was toch het één en ander met hoogte verschil. Daar ontkom je hier toch niet aan.
Op de camping gelijk maar begonnen met het reisverslag, anders raak ik zo achterop ;-).
Morgen rijden we Oostenrijk uit en gaan we Duitsland weer in.
We gaan naar Rothenburg ob der Tauer. Zo’n 400 km rijden. 200 km voorbij Munchen.
Het was weer een mooie dag, ook dankzij het weer. Gelukkig niet te warm, dat is niets in zo’n stad.