1e deel reisverslag t/m Luxemburg - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Jan en Ina Lankhorst - WaarBenJij.nu 1e deel reisverslag t/m Luxemburg - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Jan en Ina Lankhorst - WaarBenJij.nu

1e deel reisverslag t/m Luxemburg

Door: Ina L

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ina

20 Juli 2014 | Nederland, Hoogeveen

Vrijdag, 11 juli 2014 Dag 1
Het beloofde een mooie dag te worden, qua weer.
’s Morgens op tijd opgestaan om boodschappen te doen en de laatste dingen in de camper te doen.
Nadat we Bouncer om ongeveer 10.30 uur hebben weggebracht. Zijn we via Osnabruck, Dortmund. Olpe richting Koblenz gereden. We hebben gekozen voor deze route om zo het drukke Ruhrgebied te omzeilen ;-). Onderweg nog een broodje gegeten.
We konden inderdaad lekker doorrijden, een klein stukje hebben we langzaam moeten rijden, dit kwam door wegwerkzaamheden.
De temperatuur bleef goed, maar onderweg werd het wel bewolkter en we hebben zelfs een kleine bui gehad.
De camping die Ina had uitgezocht lag zo’n 7 km verwijderd van Koblenz. Tegen 16.00 uur naderden we de camping. Deze stond echter nog niet in de Tomtom en voor we het door hadden reden we er voorbij, er zat echter wel een rivier tussen.
Dus gauw het adres van de camping in de tomtom gezet. Maar dat ging dus een beetje fout…….
Maar gewoon tomtom blijven volgen, met als gevolg dat we via haarspeldbochten op een gegeven moment zo’n 10 km van de camping verwijderd waren. De camping lag in een dal en wij stonden boven op een berg/heuvel. Via een andere weg maar weer terug en gelukkig bereikten we uiteindelijk, via een omweg de ingang van de camping. Camping Wolfsmühle in Lahnstein.
Er was nog veel plek, we konden mooi aan het riviertje de Lahn staan. Voor 2 nachten betaalden we € 42,00.
Het was een nette camping met goede douches, voor de douches hoefden we niet extra te betalen.
We hadden voor de 1e dag eten mee, nadat we ons geïnstalleerd en wat gedronken hadden, zijn we wat gaan koken. Nasi schafte de pot. Helaas besef je nu dat je weer wat vaker moet afwassen.
Het weer was nog steeds goed, wel wat bewolkt, maar we konden prima buiten zitten.
Na de afwas, hebben we nog een Multi gedaan, die net buiten de camping lag. We konden gelijk gaan klimmen, dat was dan weer minder, want het was ook gelijk steil. Hier merkten we ook dat het een stuk warmer was.
De cache gelukkig snel gevonden en toen maar weer terug naar de camping.
’s Avonds nog lekker buiten gezeten, spelletje patiencen.
De weg waar we op de heenweg langs waren gereden was helaas goed te horen. Dat is wel jammer, want dan zit je niet zo rustig. Aan de andere kant van de camping kwam de trein langs. De gewone dieseltreinen hoorde je haas niet, maar de goederentreinen des te meer. Dus maar oordoppen in voor de nacht……..

Zaterdag 12 juli 2014 Dag 2
We hadden goed geslapen, van de weg en het spoor weinig last gehad, gelukkig.
Het had ’s nachts wel geregend, liever ’s nachts dan overdag.
Het was nog wel wat fris, maar toch konden we buiten ontbijten.
Nadien de spullen gepakt, om op de fiets naar Koblenz te gaan.
Het was even zoeken naar de juiste route, de weg hield soms op……. En er is ook wel enig hoogteverschil en dat wilden we toch wel een beetje ontzien.
Al cachend zijn we naar Koblenz gefiets. Het was prima te doen in ons t-shirt.
Door de stad gefietst en uiteindelijk gearriveerd bij “Deutsches Eck”. De plek waar de Moezel en de Rijn samen vloeien. Qua kleur kun je het nog steeds duidelijk zien.
In het park staat een reusachtig ruiterstandbeeld van 14m hoog van keizer Wilhelm I.
Na wat rond gefietst te hebben, besloten we met de kabelbaan over de Rijn naar de vesting te gaan.
De modernste kabelbaan is er sinds 2010 en is 112m hoog. En kan 7600 passagiers per uur vervoeren en heeft panoramacabines.
We zijn niet naar de vesting geweest, maar hebben in het mooie aangelegde park een wandelroute gemaakt van zo’n 5 km. Een mooi park waar voor een ieder wat te doen is, mooie speeltuin, trimbaan en schitterende uitzichten over de Rijn en de Moezel en natuurlijk Koblenz zelf.
Het weer werd ondertussen steeds beter, het werd zelfs warm .
Nadat we het hier wel gezien hadden, zijn we weer met de kabelbaan naar beneden gegaan.
Het was ondertussen 15.30 uur en we hadden wel zin in wat. We besloten om in Koblenz een lekkere
schnitzel te nemen, konden we vanavond wel een broodje eten.
Zo gezegd, zo gedaan. Lekker op het terras gezeten, wijntje erbij en een heerlijk stukje vlees met een salade. De wijn was in verhouding duurder dan het eten hahaha. Voor het eten betaalden we nog geen € 10,00.
Het weer begon wat te betrekken, al cachend terugfietsend, hebben we nog een kleine bui gehad.
We hadden zo’n 30 km gefietst. Niet slecht.
’s Avonds in het restaurant van de camping de troostfinale gekeken van de voetbal. Nederland- Brazilië. Het restaurant was versierd in de NL kleuren. Bleek dat de eigenaar van de camping Nederlander was. We zaten er met zo’n 20 mensen de voetbal te kijken. Wel gezellig hoor. Drankje erbij en van de camping werden er zoutjes op tafel gezet. 
Gelukkig heeft NL gewonnen, 3e, niemand had verwacht dat ze zover zouden komen.
Na de voetbal direct naar bed. Morgen weer een dag.

Zondag, 13 juli 2014 Dag 3

De vooruitzichten voor vandaag waren niet zo goed. De bedoeling was om eerst naar Burg Eltz te gaan en daarna richting Cochem te rijden. Bij slecht weer kun je beter ergens binnen zijn en Burg Eltz wordt wel de koningin van de duitse burchten genoemd. Na het ontbijt (in de camper), zijn we met regen vertrokken. Burg Eltz was niet zo ver rijden vanaf Koblenz. Maar het weer knapte snel op en spoedig scheen de zon volop. We hebben onze reis dus bijgesteld en zijn rechtstreeks naar Cochem gereden. We wilden hier op een camperplek staan, maar helaas waren deze vol. Dus maar naar de enige camping die Cochem rijk is. We vonden de camping niet zo bijzonder, er mocht wel enig onderhoud plaats vinden. Maar voor 1 nachtje vonden we het niet erg. We betaalden hier € 20,-, douche zat niet bij de prijs in. Camping Schausten Reif te Cochem.
De camping was een terrascamping, tegen een berg aan. Het was zo’n 800m lopen naar het centrum.
na een broodje gegeten te hebben, de wandelschoenen maar weer aan.
We wilden wat zien van de omgeving, dus eerst maar naar een cache, die hoger lag.
Nou dat hebben we geweten, wat een hoogteverschil, zo’n 5 km lopen en bijna alleen maar omhoog, gelukkig niet al te steil….., maar het was warm (wel veel in de bossen gelopen) en het kostte veel energie.
Maar het werd beloont met een schitterend uitzicht ter plekke. Het dorpje Cochem aan de moezel en zover je kon kijken overal wijnranken. Mooi hoor. Hier een mooie foto van on 2-en gemaakt.
Hierna kon het afdalen beginnen, maar wat was het warm……
Via andere caches naar het dorpje gelopen, ook nog weer via mooie uitzichtpunten.
Cochem is een echte toeristenplaats aan de Moezel, gezellige straatjes, winkeltjes en heel veel terrassen. Op 1 van die terrassen hebben we een heerlijke sorbet gehad, die hadden we wel verdiend. Nog lekker door het stadje geslenterd en later wat gegeten. Na het eten begon het te regenen en het hield niet weer op. Regenjas maar aan voor de laatste 800m naar de camping.
’s Avonds voetbal gekeken, Duitsland in de finale. Maar er was verlenging, dit hebben we niet meer gezien. De volgende dag hoorden we dat de duitsers hadden gewonnen.

Maandag, 14 juli 2014 Dag 4
Het mooie weer lachte ons vanmorgen weer tegemoet.
We wilden vandaag verder de Moezel afzakken. Eerst richting Traben-Trarbach en dan maar verder zien. Dit stuk hebben we langs de Moezel gereden. Het leek wel zondag, het was erg rustig op de weg. Bij Traben-Trarbach aangekomen hadden we eigenlijk nog niet zoveel zin om de camper al ergens neer te zetten. Na een cache gedaan te hebben, die vlak langs de doorgaande weg lag verder gereden richting Trier.
We hebben een schitterende weg gereden langs de Moezel, en het bleef rustig.
Aan beide kanten van de Moezel vele wijnranken, scheepvaartverkeer over de Moezel, gezellige dorpjes waar we door heen reden. Langs vele campings gekomen, maar ook camperplekken. Hoewel de meeste camperplekken op rustige locaties waren en verder van een gezellig dorpje.
We naderden Trier, eerst even naar de Aldi, die we onderweg tegenkwamen. Boodschappen gedaan en een telefoonkaart gekocht, zodat we onderweg WIFI hadden ;-).
In Trier is een grote camperplek, ook langs de Moezel. Hier zijn we heengereden, er is plek voor meer dan 100 campers.
Eerst zitten klooien met het betalingssysteem, maar nadat we het gevraagd hadden aan een andere campereigenaar, werd het duidelijk voor ons, en konden we het Reisemobilpark Treviris oprijden. Voor deze plek betaalden we inclusief stroom/douches/wc € 12,00. De douches en wc’s zaten in soort barakken, maar wel erg netjes.
Eerst wat gegeten en toen op de fiets gestapt richting het centrum van Trier. Eerst een stuk langs de moezel gefietst, een lekkere verkoeling, want het was wel weer lekker weer. Ook hier zijn we al cachend de stad gaan verkennen. Weer op mooie plekjes geweest. O.a. de Porta Nigra; stadspoort als onderdeel van de Romeinse stadsmuur. En de Dom St. Pieter; een machtige romaanse kerk, met ernaast de Liebfrauenkirche. Deze 2 kerken zijn we in geweest.
Nadien lekker op een terrasje gezeten op de Hauptmarkt met het zicht op de Petrusbrunnen; een fontein met een beeld van de heilige Petrus, schutspatroon van de stad.
We namen een roseetje en een glas bier en hebben lekker mensen zitten kijken.
Het was erg warm vandaag. Temperatuur weet ik zo niet.
Terugkomend bij de camper zaten veel Hollanders al te eten; 18.00 uur etenstijd. ;-).
We hebben eerst wat gedronken en zijn wat later gaan eten.
Achter ons was een Noor, zijn zijdeur in de camper er aan het inslaan.
De volgende dag was het plan om dan naar Luxemburg te vertrekken………

Dinsdag, 15 juli 2014 Dag 5
Wederom goed geslapen, maar wat wil je ook, we zijn de hele dag buiten en in beweging.
We komen zo echt niet aan , hoor .
Op weg richting Echternach, eerst nog maar even boodschappen doen.
Maar dat is lastiger dan je denkt. Waar we ook langsreden (dorpjes) geen supermarkt, hooguit een bakker en een garage…..
Op een gegeven moment maar in de tot-tom wat opgezocht. Moesten we weer terug naar Echternach. Gelukkig zijn de afstanden niet ver…… In Echternach naar een Delhaize, een soort AH. Maar wat duur, we schrokken ervan. Kipfilet 500 gram meer dan € 7,00….. We hebben een wat goedkoper alternatief uitgezocht voor de macaroni en de nasi.
Waren voor een paar boodschappen, meer dan € 30,00 kwijt, pfffff.
Gauw richting de camping, die Ina had uitgezocht en doorgekregen had van collega-cachers die er vorig jaar hadden gestaan.
Plekje gevonden op camping La Pinède te Consdorf, voor 5 nachten betalen we € 99,00 incl. douches.
Het is een gemeentecamping, wordt dus onderhouden door de gemeente, het plaatselijke voetbalveld is ook op de camping. Voetballers trainen hier en maken dan gebruik van de douches, maar hier hebben we achteraf geen last van gehad. Ze trainden wel maar de douches waren niet kouder of zo…….
Het is ook een terrascamping. Met de camper mochten we niet overal staan, dit i.v.m. de regen. De plekken konden dan te drassig worden en dan konden we niet weg rijden met de camper, of maakten het grasveld kapot.
Mooi plekje gevonden, bovenaan de camping. Niet al te ver van de douches/toilet.

’s Middags nog een Multi gelopen. Vanaf de camping loop je een schitterend natuurgebied in. Later de foto’s maar bekijken.
Wandelroute was zo’n 5 km. maar iets meer gelopen, ook door een andere cache die we mee pikten. Maar we hadden in het begin een fout gemaakt, waardoor we niet goed uitkwamen. Dus de eindcache niet kunnen vinden. Laten we nu op het laatste stuk naar de camping toe, Björn tegenkomen. Hij is de zoon van Ami2CV uit Emmen en die staan ook weer op de camping. Hij is met ons meegelopen naar de eindcache. Konden we het toch goed afronden ;-).
Met Björn meegelopen naar hun plekje en daar gezellig blijven borrelen. We hebben niet gegeten, hadden ook geen honger, dat kwam door de warmte en we hadden laat geluncht.

Woensdag, 16 juli 2014 Dag 6
We konden wederom met het ontbijt lekker buiten zitten. Echt vakantie zo.
Vandaag hadden we in de planning om een langere wandelroute / cache te gaan lopen.
Uiteindelijk bleek dat we zo’n 17 km. hadden gelopen. Maar wat een schitterende tocht. Het is haast niet te beschrijven, maar de omgeving is prachtig. Bergen, bomen, rotsen, watervalletjes, beekjes en smalle paadjes. Maar ook nauwe gangen tussen de rotsen (spleten).
Dus echt niet zo als bij ons. Google maar een op het Mullerthal en dan afbeeldingen.
Door dit gebied loopt ook de Mullerthal trail, in totaal een wandelroute van 154 km., in 3 etappes te doen.
Maar ik denk dat we daar nog even voor moeten trainen. We vonden de 17 km al erg vermoeiend. Maar dat had ook te maken met het erg warme weer , de stijgingen en de dalingen. En het pad dat je loopt………
De rest van de dag, maar rustig aan gedaan…….
Lekker bij het pierenbadje op de camping gezeten, onder de bomen. Afkoelen en lezen .
Toch wel jammer dat deze camping geen zwembad heeft.
Het pierenbadje is net zo’n badje als bij de Krullevaar / de Reiger. Wordt alleen gevuld bij warm weer, die mazzel hebben we dan wel weer. Want het was 2 tegels hoog gevuld ;-). Wel een lekkere afkoeling.
Het is verder een hele rustige camping. Wandelroutes zijn er genoeg in de buurt. En vanachter de camping is een uitgang en je bent gelijk in het Mullerthal.
Dit gebied is zeker voor herhaling vatbaar. Maar dan een andere camping, zodat je dan andere routes kunt lopen.

Donderdag, 17 juli 2014 Dag 7
Na het ontbijt afgesproken met Ami2CV, om met hun een paar caches te gaan lopen.
Deze caches lagen wat verder weg, maar hun boden aan dat wij wel met hen mee konden rijden .
Konden wij mooi de camper laten staan.
We parkeerden de auto in een klein dorpje en van daar uit zijn we gaan wandelen.
Gelukkig liep deze route ook weer door de bossen, want ook vandaag was het erg warm.
We hebben met z’n vijven wederom een mooi stukje van het Mullerthal gezien. En konden weer een paar caches erbij zetten.
Terug op de camping weer bij het pierenbadje gezeten. Lekker relaxen en lezen…..
’s Avonds bij Ami2CV een borreltje wezen drinken.
Hun staan wat lager op de camping en meer onder de bomen, het is daar wat koeler.
Het was weer een mooie dag.
Vrijdag, 18 juli 2014 Dag 8

Boodschappen doen, de koelkast voorraad is bijna op….
Maar gelukkig moesten onze vrienden cachers ook boodschappen doen en hun boden aan dat we wel met hun mee konden rijden. Scheelt weer .
We zijn naar Mersch gereden. Een erg groot winkelgebied. Deels overdekt. Kun je mooi heen, als het slecht weer is, maar ook met dit warme weer is het prima vertoeven.
Naar de C&A, H&M, Bart Smit geweest. En daarna naar Colruyt, een grote Aldi-achtige winkel. Wel goedkoper dan de Delhaize. Van Wiljan hoorden we dus ook dat we voor de eventuele boodschappen naar Duitland hadden kunnen gaan, dat is hier ook niet zo ver vandaan. Daar deden hun ook vaak hun boodschappen, in Echternachtbrück.
Onderweg nog een cache gedaan en toen weer terug naar de camping.
Het was al weer erg warm en we hebben onze verkoeling maar weer gezocht bij het kleine badje op de camping ;-).
Verder niet zoveel gedaan, lekker relaxen en lezen .

Zaterdag, 19 juli 2014 Dag 9
Gisteravond besloten om op tijd op te staan. Zodat we nog een mooi stukje kunnen wandelen.
Zo liepen we om 9.00 uur al van de camping af. We liepen eerst richting het dorp en merkten al dat het erg warm zou worden vandaag. Met het vooruitzicht dat we straks door de bossen zouden lopen, liepen we stevig door.
En weer liepen we een mooi stukje Luxemburg.
We liepen door hele nauwe donkere rotsspleten. Ik kon er net door met mijn rugzak, pa moest zijn rugzak af
doen. Het is eigenlijk een kloof. 3 kloven zijn we doorgelopen….
Ik weet zo niet of ze te vinden zijn op google, maar ze heten de “Kuhlscheier”, Dewepetz en de Rittergang.
Erg mooi hoor.
Toch weer 8 km gelopen, door een mooi stuk natuur gebied.
Nadat we hadden geskyped met Kirsten hebben we vanmiddag gerelaxt en gelezen en Ina is bezig geweest om het vakantieverslag te typen.
in het vervolg maar wat meer bijhouden ;-).
Zo meteen halen we een patatje op de camping. Dat mag ook wel een keer in de vakantie ;-).

Het is maar goed dat we dat patatje niet eerder hadden genomen op de camping. Want dat was erg lekker. We
hadden er een heerlijk broodje met een texas hamburger erbij. Smullen hoor ;-).
’s Avonds zijn we nog enven naar onze cachevrienden gelopen. Er was nog een gezin uit Schoonebeek bijgekomen.
Die kenden wij ook. Dus nog even gezellig met elkaar geborreld, tot zo’n 23.00 uur.
Zo hebben wij het stukje Luxemburg mooi kunnen afsluiten. Maar we gaan er zeker nog een keer naar toe.

• 20 Juli 2014 - 20:19

Kirsten:

Hoi papa en mama,

Ik vind het heel erg leuk dat jullie het allemaal zo bijhouden,
    en wat zijn jullie sportief bezig met al dat wandelen!!!
    Thuis vast weer wat minder kilo´s als je op de weegschaal staat....
    ALS jullie niet te veel patatjes en burgers
    eten hahahahaha!
    Ik hoop dat jullie fijn genieten, volgens mij zit dat wel goed..

Ik kijk uit naar het volgende verhaal!!!

Dikke kus kirsten